Krémmánia magazin

A Lush vitorlás hajóval csökkenti szén-dioxid-kibocsátását

Annak érdekében, hogy termékeit a lehető legkisebb szén-dioxid-kibocsátással juttassa el vásárlóihoz, a Lush meglepő újítással bővítette eszközparkját. Egy hagyományos vitorlás hajót szerzett be, mely Portugáliából Poole-ba szállítja azokat a parafatégelyeket, melyeket a csomagolásmentes samponkorongokat tárolására használhatunk.

Egy szilárd samponkorong háromszor annyi hajmosásra elég, mint egy 250 ml-es hagyományos sampon, ráadásul teljes mértékben hulladékmentes. A regeneratív és higiénikus tárolás azonban esetében is fontos, ezért tervezték meg a parafatégelyeket.

Fotó: Lush

A kaland Portugáliában kezdődik

A közel 25 ezer fajjal rendelkező paratölgy földközi-tengeri biotópjai Európa legváltozatosabb ilyen területei közé tartoznak. A portugál paratölgyek az ország szén-dioxid-kibocsátásának 5%-át szívják fel. A fa kérgét kilencévente, harmincéves növekedési periódus után, kézzel szedik le. Mivel a munka elvégzésére egyetlen gép sem képes, a feladat hagyományosan közel 100 ezer embernek ad munkát a régióban. A legnagyobb besztszeller természetesen a palackokhoz használt parafadugó.

A Lush beszerzői csapata 2016-ban regeneratív megoldást keresett a samponkorongok tárolására – ekkor vették fel a kapcsolatot az Eco Intervention nevű portugál nonprofit szervezettel. A csoport az őshonos erdők védelmére és megőrzésére tanítja a helyi lakosokat; Cork Connections nevű cégük hamarosan a Lush számára készített parafatégelyeket, melyek az Alentejo nevű régióból származtak. A Lush minden eladott tégely után 5 euróval támogatja a helyi termelőket és az élővilág védelmét.

Fotó: Lush

A portugál szállító kiválasztása után a Lush még eggyel nagyobbat álmodott: úgy döntöttek, az egész termelési lánc – de főleg a szállítás – szén-dioxid-kibocsátását csökkentik. A cég 2018-ban kibérelt egy vitorlás hajót, ami négy hét alatt egy tonna sót szállított Portugáliából Dorset megyébe. Ez a hagyományos módszer még mindig az egyik legfenntarthatóbb szállítási mód, ezért 2019-ben a Lush úgy döntött, újra kipróbálja.

A Lush etikus beszerzési csapatának tagja, Agnes Gendry és a Lush csomagolási osztályának kreatív beszerzője, Nick Gumery együtt dolgoztak a projekten. Agnes több mint 20 év tapasztalattal rendelkezik a nemzetközi beszerzés terén. Így indokolta az alternatív szállítási módszerek használatát: “Az üzenet egyértelmű: nem halogathatjuk a dolgokat, azonnali és radikális változtatásokra van szükség az éghajlatváltozás ellen. Tudatosan, elszántan és kreatívan kell csökkentenünk a kibocsátásunkat.”

Két évvel ezelőtt felfedezett egy kísérleti projektet, mely a vitorlázás alternatív szállítási módként való újbóli felvirágoztatását tűzte ki célul. 2018-ban kapcsolatba lépett egy holland vitorlás tulajdonosaival és megbízta őket, hogy szállítsanak egy tonna sót Portugáliából Angliába. “Természetesen a gépesített szállítás sokkal gyorsabb, és logisztikai szempontból is könnyebb egy gépi meghajtású hajót használni. Viszont olyan korban élünk, amikor drasztikusan csökkentenünk kell a károsanyag-kibocsátásunkat. A vitorlás hajó nem csak egy nosztalgikus, mókás gesztus, hanem egy olyan környezetbarát szállítási mód, amit megéri újra divatba hozni. A következő tizenkét hónapban reményeink szerint még több hasonló szállítmányt fogadhatunk – és idővel üzleti gyakorlatunk részévé tehetjük a módszert.”

Fotó: Lush

Nick Gumery hét éve dolgozik kreatív beszerzőként. Szakterülete a 100%-ban újrahasznosított műanyag, üveg, alumínium és parafa. Hisz benne, hogy a parafa az egyik leginkább regeneratív anyag: “A parafatégely a regeneratív csomagolás egyik legszebb példája. Újra és újra felhasználhatod csomagolásmentes termékek tárolására, majd élete végén komposztálhatod, így tovább szolgálja a Föld egészségét.” A Lush szakértője úgy gondolja, a közeljövőben az összetevők származási helye és előállítási módja legalább annyira fontos lesz a vásárlóknak, mint maga a termék. “Az üzenet, amit át szeretnék adni, a szén-dioxid-kibocsátással kapcsolatos. Szeretném, ha a vásárlóink tisztában lennének a jelentőségével. A termékek szén-dioxid-státusza és életciklus-értékelése (LCA) egyre fontosabb lesz.”