Krémmánia magazin

Ezt várjátok tőlünk is? Tarol a deinfluencing trend

Miután az influenszereknél napi téma lett a termékajánlás, úgy tűnik, fordul a kocka: kezdenek népszerűvé válni a #deinfluencing videók a TikTokon. Amiben semmi újdonság nincs.

tiktok deinfluencing trend
Fotók: TikTok/@livvvmarkley, @chloe.chapdelaine, @alyssastephanie

Az influenszerek kezdetben az őszinte, közvetlen, “szomszéd lány/fiú” arcok voltak, akik csak olyan termékeket ajánlottak, amiket maguk is használtak. (Tudjuk, ma is vannak kivételek, mi most általánosítunk.) A szépségápolás terén így születtek meg az első sminkes videók, a haul vagy unboxing tartalmak, ám lássuk be, mára mindez külön iparág lett. A márkák számára saját sora van a kiadások közt az influenszermarketingre költött summának, az érintettek pedig mindent megtesznek, hogy ebből minél nagyobb részt hazavigyenek. Hogy ez a “minden” kinél mit jelent, és az őszinteség, hitelesség és megbízhatóság mennyire marad meg vagy veszik el a dilemma közben, meglehetősen széles skálán mozog.

@chloe.chapdelaine I love this trend so much. #deinfluencing #deinfluencer ♬ original sound - Chloë💎 | Travel & Creativity

Mindezt a követők is érzik, és egyre többeknek, egyre feljebb a szalad a szemöldöke, ha azt látja, kedvencének minden héten másik parfüm, arckrém vagy rúzs a must-have – #reklam. Másik olvasatban ráadásul levisz az életről, ha folyamatosan az újat, a luxust látjuk, mint elérendő célt, miközben a hétköznapok anyagi helyzete nem túl rózsás.

Érthető hát, hogy a #deinfluencing trend épp most indult be: a gazdasági megszorítások világszinten is hatással vannak az emberek hétköznapjaira, kellett valami, ami valamiképp a fogyasztás ellen szól.

“A deinfluencing számomra azt jelenti, hogy tudással ruházom fel a követőimet, és megpróbálom a párbeszédet, az ötletelést, a kritikus goondolkodást egyszerűbbé tenni a személyes stílus, a fogyasztás, a kulturális közeg és a divattrendek vonatkozásában.” – mondja el Mandy Lee tiktokker videójában a jelenségről.

@oldloserinbrooklyn De-influencing, anti haul, and revisiting a trend forecast. “De influencing” to me is about arming folks with knowledge, and trying to facilitate conversation, ideas and critical thinking when it comes to personal style, consumption, cultural context, and fashion trends. #deinfluencing #antihaul #fashion #beautyindustry #fashiontrends #trendcycle ♬ original sound - Mandy Lee

Persze nem ez az első ilyen eset: a YouTube-on már a 2010-es évek második felében végigsöpört az anti-haul videók divatja, legutóbb pedig a covid miatti 2020-as bezárkózás nyomán ütötte fel a “mi mindent hagytam a virtuális bevásárlókosamban” trend.

A kozmetikumok esetén azonban a legtöbbször itt is termékajánlásra szűkül a dolog: gyakori, hogy a kult márkák kedvenceiről húzzák le a vizes lepedőt a videókban, (hisz egy ismert márka, egy kedvelt termék neve biztos nézettséget tud generálni, pláne, ha negatív értelemben van róla szó) hogy helyettük más termékeket ajánljanak – alternatívaként, nem dupe-ként. Tipikusan ilyenek az Olaplex hajápolók, a Dior Backstage Rosy Glow pirosítója, a Dyson termékei, vagy bármi más, ami valaha felkapottá vált a TikTokon.

@alyssastephanie I love deinfluencing ❤️ #deinfluencing #deinfluencergang #cultproduct ♬ original sound - Alyssa ✨

Védeni persze egyetlen márkát sem szeretnénk, mi is tudjuk jól, nincs brand, amelynek portfóliójában ne lennének gyengébb/túlárazott láncszemek, ám kérdéses, hogy a hirtelen felbukkanó #deinfluencing videókkal egy rég elfolytott, tömeges elégedetlenség bukkant végre a felszínre, vagy ismét csak arról van szó, hogy egy nézettséget generáló trend alapján gyártanak tartalmakat kedvenceink?

@livvvmarkley These might be controversial but oh well lol #QuakerPregrain #ReadySetLift #skincareyoudontneed #deinfluencing #skincare #skintok ♬ original sound - sped up sounds

Kíváncsian várjuk, meddig tart ki ez a hullám és hová vezet, mindenesetre mint taktika, meglehetősen nagy kockázatokat is rejt magában a tekintetben, hogy potenciális üzletfeleik számát mennyire tizedelik meg az influenszerek. Persze a legfontosabbak a követők és a hiteles tartalomgyártás, a Forbes listán is csak emiatt akadt ki a teljes magyar influenszertársadalom a napokban.